Translate

Apakah Allah Menyediakan Jalan Keselamatan Bagi Manusia?

Apakah Allah menyediakan jalan keselamatan bagi manusia? ~ Salah satu pengikut kursus “Dialog Agama” mengirim keterangan di bawah ini  setelah ia menyelesaikan Pelajaran 5, Seri Isa dan Islam. 

“Ma'af kami memang tidak setuju bahwa Isa Al-Masih dapat memberi hidup kekal dan keselamatan, karena tidak ada kekal di dunia ini dan keselamatan semata-mata datangnya dari Allah S.W.T. Orang-orang Islam harus banyak-banyak bershalawat kepada Nabi Muhammad S.A.W. agar ia mendapat safaatnya di hari kiamat.”

Memang kami setuju dengan saudara ini bahwa tidak ada sesuatupun yang kekal di dalam dunia ini. Tetapi keselamatan yang diberikan Isa Al-Masih, Kalimah Allah, sungguh kekal adanya. 


Kiranya ayat Allah berikut ini yang diucapkan Nabi Besar Isa Al-Masih dapat dipertimbang: Aku memberikan hidup yang kekal kepada mereka [yang percaya padaNya] dan mereka pasti tidak akan binasa sampai selama-lamanya ... (Yohanes 10:28).

Memang keselamatan hanya datang dari Allah dan Kalimah Allah yang datang dari Allah berhak memberi hidup yang kekal yaitu keselamatan. Dengan kata lain Nabi Besar Isa Al-Masih bukan tidak sama seperti nabi-nabi lain. 

Dialah Kalimah Allah yang kekal adanya tanpa permulaan dan kesudahan. Kalimah Allah, pada waktu di surga, berfirman, Aku adalah Alfa dan Omega, Yang Awal dan Yang Akhir. Orang yang haus akan Kuberi minum dengan cuma-cuma dari mata air kehidupan ....(Wahyu 21:6).


Dengan demikian, untuk keselamatan kita tidak perlu bershalawat kepada siapapun. Ayat Allah dalam Injil, Surat Roma 6:23 berbunyi, karunia Allah ialah hidup yang kekal. Yang dimaksudkan dengan karunia ialah “hadiah” atau “pemberian”. “Pemberian” adalah sesuatu yang diberi dengan cuma-cuma, tanpa bayar. 

Keselamatan yang disediakan Allah atas karya KalimahNya, Isa Al-Masih adalah pemberian yang diterima dengan iman kepada setiap orang yang menerima Dia sebagai Juruselamatnya.